Àgora València, plaça major del disseny
17 juny 2022 /

Àgora València, plaça major del disseny

Com a far del disseny en la Capital Mundial del Disseny, Àgora València ja està disponible per a tots els vianants que vulguen conéixer de prop del disseny valencià. I no sols per la seua arquitectura i disseny, a càrrec de Miguel Arraiz, arquitecte, creatiu i director de projectes de València Capital Mundial del Disseny 2022 al costat de Arqueha Arquitectura i Urbanisme i Cosín Estudio; també per la gran quantitat d’activitats que albergarà el seu interior en l’últim semestre de l’any i la seua pantalla gran, concebuda com un aparador continu de projectes i continguts relacionats amb el disseny valencià i la programació oficial de València Capital Mundial del Disseny 2022.

Àgora València és un projecte de València Capital Mundial del Disseny 2022 i l’Ajuntament de València que compta amb l’impuls de la Diputació de València, La Marina de València i les empreses Inalco, Wandegar i Iguzzini, i presa el relleu dels pavellons que en el seu moment es van alçar en altres capitals com Hèlsinki o Taipei.

El propòsit de Àgora València queda reflectit en en els materials i la manufactura de l’espai i en la seua construcció, que fusiona tradició i avantguarda, artesania i indústria, emprant únicament vareta de fusta i un material similar a la ceràmica conegut com MDi. La construcció del pavelló ha comptat amb la participació d’empreses com Inalco, Wandegar i Iguzzini i d’estudis i professionals com Manolo García Carpintería Artística, Radiant Creative Studio, ATG Desenvolupaments, Josep Martí i Quatre Caps.

Amb la inauguració de Àgora València, la ciutat celebra amb els seus habitants i visitants el seu estatus com a epicentre global del disseny, i gana un espai obert a la ciutadania com a llegat de la força transformadora del disseny. Un lloc obert a tota la societat concebut per a acostar el disseny i el talent de la creativitat de tota la Comunitat Valenciana al públic general.

En l’acte de la seua obertura, l’alcalde Joan Ribó ha afirmat que: “A partir de hui, la nostra Plaça de l’Ajuntament compta amb un nou edifici que admirar i gaudir. Àgora València compta molt del que som, amb una arquitectura que parla de la indústria valenciana a través de la seua ceràmica, de les ones de la mar a través del seu sostre, que és, al seu torn, un homenatge a les nostres festes: les Falles. Un lloc d’ombra i trobada, de comoditat i informació, on el seu disseny convida a fer-ho seu a tot el que passa. Un espai que, a més, ofereix la primera ombra de la plaça. És més, el seu disseny i arquitectura, els materials que la componen, garanteixen una sensació tèrmica molt més agradable que en la resta de la plaça.”

Àgora València ha sigut concebut com a centre neuràlgic estratègic del programa de València Capital Mundial del Disseny 2022 amb la finalitat de reforçar l’abast dels nombrosos projectes, exposicions, xarrades i trobades que transcorren dia a dia en tots els racons de la ciutat.

Agenda d’activitats

El programa, que va creixent mes a mes, presenta una activitat continuada per als més xicotets amb tallers infantils per a públic familiar en cap de setmana. També, jornades de debat entorn de com el disseny millora la vida de les persones que reuniran tant especialistes com als propis ciutadans i ciutadanes que vulguen sumar-se a aquestes jornades. Trobades per a reflexionar sobre la transversalitat del disseny en àmbits tan dispars com l’urbanisme, l’ecologia, la projecció internacional, la imatge de la ciutat, el creixement sostenible o la internacionalització.

Àgora València és també un espai estudiat seguint estratègies de confort tèrmic. El seu disseny té en compte variables climàtiques com la circulació de l’aire i la radiació solar i influeix de manera directa en la millora de la sensació de confort en relació a la resta de la plaça. La protecció solar formada per la pell de làmines verticals aconsegueix reduir la quantitat de radiació solar provinent de l’est i oest, mentre que el sostre de fusta actua de manera similar amb la llum provinent del sud, permetent en tot cas la ventilació natural de l’edifici. La suma de la protecció solar i de la ventilació aconsegueixen rebaixar fins a 10 graus la temperatura de confort a l’interior del pavelló respecte a qualsevol altre punt de la plaça, i tot això sense aportació energètica i per tant amb 0 emissions de CO₂.

Cada capvespre des del pròxim 29 de juny, una instal·lació d’il·luminació artística i immersiva creada per l’estudi creatiu Radiante convertirà el pavelló en un gran far com a símbol de l’orgull de tota la ciutat de València per ser la Capital Mundial del Disseny.

ÀGORA VALÈNCIA
Plaça de l’Ajuntament de València

ÀGORA VALÈNCIA ÉS UN PROJECTE: WORLD DESIGN CAPITAL VALENCIA 2022

Amb el suport de :
Ajuntament de València 
Diputació de València
La Marina de València

Disseny i arquitectura: MIGUEL ARRAIZ + ARQUEHA
assessorament: COSÍN ESTUDIO
Estructurista: JOSEP MARTÍ
Construcció: ATG DESARROLLOS
Coberta: MANOLO GARCÍA CARPINTERÍA ARTÍSTICA
Envolvent: INALCO + WANDEGAR
Illumination: RADIANTE CREATIVE STUDIO
Visualitzacions 3D and CGI: QUATRE CAPS
Fotografia: DAVID ZARZOSO

* Per a la consecució de l’edifici Àgora València, l’Associació València Capital del Disseny ha rebut una subvenció per part de la Vicepresidència Segona i Conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica de la Generalitat Valenciana, dins de la convocatòria de 2022 del Pla IRTA (Programa 2-Obres), per un import de 60.000€, sent l’exercici de meritació de l’ajuda l’any 2023.

 

Vols estar a l'última?

Subscriu-te